מיזם קהילתי חברתי

מהם הגורמים המעכבים תהליכי פינוי בינוי?

פינוי-בינוי: מהם הגורמים שמעכבים את הצלחת הרעיון וכיצד מטפלים בהם?
רעיון פינוי-בינוי מונח על שולחנות הממשלה עוד משנות ה-60 של המאה הקודמת. מודלים רבים הוצעו, יוזמות רבות הושקו, הכלים הטכנולוגיים רק הולכים ומשתכללים, ובכל זאת, בעשור השני של המאה ה-21 צמד המילים "פינוי-בינוי" עדיין מעורר אסוציאציות בולדוזיות מסורבלות שעיקרן עוגמת נפש. עדיין לא מצאנו איך להוציא אל הפועל ביעילות ובבטחה את הפוטנציאל האדיר שברעיון פינוי-בינוי. מתוך כל הפרוייקטים שאושרו בעשרים השנים האחרונות יצאו לפועל כ-20% בלבד וזוהי תמונת מציאות עגומה של סחבת שאינה תואמת את רוח הזמן ואת האמצעים הקיימים. ההתחדשות העירונית היא ביטוי של קידמה, הן של המכלול העירוני והן של איכות חיי האזרח, ולכאורה אמורה להיות מקובלת על הכל.
אז מדוע ההתחדשות העירונית מקרטעת?
מצד אחד בגלל מערכת בירוקרטית חלודה ומסורבלת, שאינה מצליחה לייעל את עצמה בהתאם ליוזמותיה ובהתאם לתנאים בשטח. מצד שני קיים סירובם של דיירים לתמוך ביוזמות מסוג זה. הסיבות לסירוב מגוונות: החל מחרדה שמא היזם או הקבלן הם מאכרים תאווי בצע, במיוחד לאור משבר "חפציבה", וכלה באינטרסים משפטיים וכלכליים שברצונם לשמר. אמנם בעת חקיקת חוק פינוי-בינוי נלקח עניין הסרבנים בחשבון, אך אין ספק שטרם סופק פתרון מקיף להגשמת חזון ההתחדשות העירונית.
ומה כן קורה?
ב-2012 הוצג במועצת מקרקעי ישראל מודל "בינוי-פינוי", שאמור להקל על החלטת הדיירים לשדרג את דירתם. לפי מודל זה הדיירים ישוכנו בצורה מאורגנת (אם כי זמנית) בבניינים חדשים בסמוך לאיזור המיועד להתחדשות. בזמן זה, במתחם המגורים הישן יתבצע תהליך ההריסה והבניה החדשה, שבסופו יקבלו הדיירים את דירותיהם הקבועות. נכון להיום, גם יוזמה זו לוקה בגרירת רגליים, שראוי יהיה לפתור במהרה.
בוועדת הרפורמות המיוחדת שיזם שר האוצר משה כחלון הוצגה יוזמה נוספת – קידום הקמת "הרשות להתחדשות עירונית" – גוף מפקח חדש ונפרד מן השלטונות המקומיים שתפקידו שיפור תהליכי הפינוי-בינוי. הרשות מיועדת לספק פתרונות לבעיות בין היזמים והקבלנים לבין הרשויות, כגון בשאלת פיתוח תשתיות המים והביוב, החשמל והכבישים, שעתידות לעמוד בעומס המוגבר.
אמנם קיימות דרכי ייעול להוצאת התכנית לפועל, כגון הקלות משמעותיות במיסוי על פרוייקטי פינוי-בינוי מחוץ לאיזורי הביקוש (מהן נהנים גם היזמים, שזוכים למע"מ בגובה 0%, וגם הדיירים שזוכים לפטור אישי ממס שבח), וכן יוזמות פרטיות של איגודי דיירים לביצוע ההתחדשות, אולם משום שמדיניות הפינוי-בינוי עודה בהתהוות, וכל הגורמים המעורבים לומדים ומתעצבים תוך כדי תנועה, נפערים לא פעם תחומים אפורים נטולי פתרונות מושכלים. אכן, צריך זמן לצורך ליטושה וגימורה של תכנית עבודה אדירת מימדים שכזו, אך אם רשות ייעודית להתחדשות עירונית תזרז ותייעל תהליך שכזה, יפה הקמתה שעה אחת קודם.
מאמר מקורי מאת מחלקת המחקר של MY HOUSE

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין העוסק בתחום.